Aleksandra Chmielewska, fot. Ludmiła Szulińska

Aleksandra Chmielewska

Kompozytorka, improwizatorka, autorka literatury młodzieżowej, przewodnicząca Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, członkini komisji wykonawczej Międzynarodowej Rady Twórców CIAM. Tworzy utwory orkiestrowe, chóralne i kameralne, które są chętnie wykonywane przez zespoły polskie i zagraniczne, rejestrowane na płytach oraz wydawane drukiem – na stałe współpracuje z holenderskim wydawnictwem nutowym Donemus. Regularnie wykonuje na fortepianie muzykę improwizowaną do filmów niemych. Interesują ją związki muzyki i zjawisk wizualnych – stąd wiele jej utworów ma charakter programowy. W swojej muzyce poszukuje przede wszystkim pogłębionego emocjonalnego kontaktu ze słuchaczem.

Obecnie pracuje nad pracą doktorską – operze o życiu meksykańskiej malarki, Fridy Kahlo.


„Chmielewska seems to have boundless creative energy” – Robert G. Patterson, „The contemporary hornist”

„Ulotna melodyka, kolorystyka poszczególnych motywów i bogactwo spływających na nas partii poszczególnych instrumentów robią wrażenie snutych dźwiękami opowieści i prowokują wyobraźnię.” – Robert Ratajczak, LongPlay Recenzje

„Album rozpoczynają dwie spośród czterech „Scen fantastycznych” na orkiestrę Aleksandry Chmielewskiej (…). Pierwsza część jest sugestywna, a śpiewne, figlarne, kapryśne i bogato ornamentowane frazy instrumentów dętych drewnianych w barwny i komunikatywny sposób oddają sens rzeczy (…) Z tych dwóch krótkich kompozycji przebija duża wrażliwość i wyobraźnia kolorystyczna Autorki” – Oskar Łapeta, Klasyczna Płytoteka

„But howsoever lyrical her music is, her instincts guide her away from cliche. She also seems intensely Polish, a quality that jumps out of the pages of her music though is difficult to describe in words. However, perhaps most appealing is that her pieces never overstay their welcome.” – Robert G. Patterson, „The contemporary hornist”

 


EDUKACJA

Aleksandra Chmielewska jest absolwentką studiów kompozytorskich na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji profesora Pawła Łukaszewskiego. Obecnie jest doktorantką kompozycji na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie profesora Eugeniusza Knapika, studiowała też historię sztuki oraz filologię iberyjską na Uniwersytecie Warszawskim. Doskonaliła warsztat kompozytorski na kursach kompozytorskich w Radziejowicach (2015, 2016), pod okiem takich twórców, jak Simon Steen-Andersen, Martijn Padding, Phillipe Manoury, Zhou Long, Martijn Bresnick, Johannes Kreidler, Zygmunt Krauze, ponadto uczestniczyła w warsztatach kompozytorskich z takimi twórcami, jak Paul Mealor, Daniel Moreira czy Lowell Liebermann. Była uczestniczką SyncCampu dla kompozytorów muzyki filmowej w Lusławicach (2019). W zakresie muzyki filmowej szkoliła się pod kierunkiem Krzesimira Dębskiego i Krzysztofa Knittla.


TWÓRCZOŚĆ MUZYCZNA

Aleksandra Chmielewska ma w dorobku muzykę kameralną, chóralną i orkiestrową, wykonywaną w Polsce, na Ukrainie, na Białorusi, w Niemczech, w Słowenii w Stanach Zjednoczonych, na Węgrzech, w Austrii i w Indiach, przez takich muzyków, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lwowskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Słoweńskiej, Chór Narodowego Forum Muzyki, Orkiestra Leopoldinum, Vogler Quartett, sekstet muzyki wokalnej proMODERN, E-MEX Ensemble, Dziołak&Stankiewicz Duo, Windswept Trio, Poznański Chór Kameralny, Polski Chór Kameralny, Unplugged Orchestra, Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej. Jej muzyka była wykonywana przy okazji takich wydarzeń, jak: 58. Festiwal Warszawska Jesień, Śląska Trybuna Kompozytorów, European Contemporary Composers Orchestra, Festival Musica Sacra Nova, Festiwal Studenckich Zespołów Kameralnych Krajów Nadbałtyckich 2016, Spotkania Muzyczne Młodzieży Polskiej i Ukraińskiej we Lwowie. W 2018 roku pełni funkcję kompozytora-rezydenta w Salonie Muzycznym im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu. Jest przewodniczącą Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, a także członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Oprócz kompozycji zajmuje się aranżacją – jej symfoniczne opracowania były wykonywane m. in. na największym festiwalu muzycznym w Meksyku – Cervantino.


NAGRODY W KONKURSACH KOMPOZYTORSKICH

  • I nagroda w III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Patri Patriae za utwór Ad te levavi na chór żeński i orkiestrę kameralną [2018]
  • II nagroda w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova za utwór Fantasia on Veni, veni Emmanuel na organy solo [2018]
  • I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Koszewskiego za utwór Verbum caro na chór mieszany a cappella [2017]
  • II nagroda w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova za utwór Veni Emmanuel na chór mieszany a cappella [2016],
  • III nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Opus 966 za utwór De Baptismo na chór mieszany a cappella [2016],
  • I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Transatlantyk Instant Composition Contest za improwizację fortepianową do filmu [2015],
  • Wyróżnienie w 5. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego za utwór „Sisyphus” [2019],
  • Wyróżnienie w Konkursie Kompozytorskim Centrum Myśli Jana Pawła II za utwór „Hail o Mother” [2018]
  • Wyróżnienie w 57. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za utwór Carmen Perpetuum [2016]
  • Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Sinfonietta per Sinfonietta za utwór SinfoniettaThe Night of Fireworks na orkiestrę smyczkową [2016],
  • Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Opus 966 za utwór Salutatio Angelica [2015],
  • Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Sinfonietta per Sinfonietta za utwór Sinfonietta na orkiestrę smyczkowa [2015],
  • III nagroda w Międzyuczelnianym Konkursie Kompozytorskim Koła Naukowo-Artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina za utwór Ostinato na akordeon solo [2014],
  • Wyróżnienie honorowe w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Fide et Amore za utwór Meditation [2014]
  • I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim organizowanym w ramach Nordhessische Kindermusiktage w Kassel za utwór Tanz vor dem Schloss [2011],

TWÓRCZOŚĆ LITERACKA

Aleksandra Chmielewska prowadzi także działalność literacką. W 2014 roku jej debiutancka powieść „Uczeń Czarnoksiężnika” została wydana drukiem. W 2015 roku jej scenariusz słuchowiska „Tam, gdzie mieszka cisza” został wyróżniony II nagrodą w konkursie organizowanym przez Festiwal Literacki Sopot. Słuchowisko zostało zrealizowane przez artystów z gdańskiego Teatru Miniatura i w 2016 otrzymało I nagrodę w kategorii słuchowisk dla dzieci i młodzieży na Festiwalu Dwa Teatry.